Köpvillkor

Köpvillkor

Här hittar du våra köpvillkor och vad som gäller både före och efter ett köp hos oss. Du rekommenderas alltid att läsa våra köpvillkor innan du handlar.

Köpvillkor för privatpersoner och företag

Nedan hittar du Alldo Group Sweden AB, org.nr 556983-7072, publika köpvillkor för privatpersoner och företag.

Frakt- och leveransvillkor

All frakt sker normalt två till åtta arbetsdagar efter mottagen beställning förutsatt att de beställda varorna finns på lager. Annars kan det ta några dagar extra. Beställs varor som kräver tillverkning (andra mått och dylikt), beräknas tillverkningstiden in i leveranstiden.

Vi skickar alla paket med DHL Servicepoint, DHL Paket och DHL stycke, beroende på paketets längd och eller vikt. Det gör att ett valt fraktsätt kan behöva ändras av oss, för att passa den valda produkten, och det görs automatiskt. Vid beställning av olika produkter, kan leverans ske i olika sändningar. Kostnad med vid tiden aktuella priser, tillkommer vid ändring av önskat transportuppdrag för kund.

DHL levererar till närmsta Servicepoint. Närmsta Servicepoint välj automatiskt efter leveransadressens postnummer och kan inte ändras. För att hitta närmsta DHL Servicepoint (www.servicepointinrikes.se). DHL Stycke och DHL Paket levereras hem till din dörr under dagtid, och avisering sker på telefon. Avisering för DHL Servicepoint aviseras i första hand på mobilnummer. Saknas mobilnummer, aviseras sändningen automatiskt via angiven e-postadress istället.

Tillgänglighet dagtid vid hemleverans eller företagspaket

Genom att välja ett fraktalternativ som skickar din beställning hem till din dörr dagtid, eller till en företagsadress dagtid, måste någon finnas tillgänglig den utsatta tiden efter avisering, eller den av fraktbolaget aviserade tiden. I annat fall tillkommer en ny utkörning till en kostnad av 295 kr (återtagen sändning), som du får betala som mottagare.

Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar dock hela 30 dagar som en extra trygghet för dig. Ångerrätten gäller endast privatpersoner. Ångrar du ditt köp måste du skicka tillbaka varorna till oss inom 14 dagar efter att du lämnat meddelande om detta (om att du vill utnyttja din ångerrätt). Om förpackningen på varan är bruten och eller varan använd, gör vi avdrag för den eventuella värdeminskning som skett, innan vi betalar tillbaka dina utlägg för köpet. Kunden betalar alltid kostnaden för returen. Dina utlägg betalas ut 14 dagar efter att du lämnat meddelande om att du ångrar ditt köp, dock tidigast efter att vi fått dina varor i retur, eller vid uppvisande av kvitto på att varorna skickats tillbaka.

Returer

Kontakta oss alltid innan du skickar in en retur. Returer ska alltid skickas direkt till oss, och ska alltid ha en retursedel bifogad. Om inte retursedel är bifogad godkänns inte returen. Återsänd aldrig varor mot postförskott eller efterkrav, vi löser inte ut dessa paket. Returer betalas av kund. Returer ska skickas med spårbar försändelse. Inte som t.ex. brev. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. Du som kund ansvarar alltid för att returen kommer fram till oss.

Ej utlösta varor och liggetid

För ej uthämtade varor debiteras en returavgift på 395 kr för fraktkostnader och administration som betalas av kunden. Liggetiden på DHLs utlämningsställen för paket är två veckor. Därefter returneras sändningen automatiskt tillbaka till oss. Fraktkostnad för detta debiteras kunden. Om du inte hämtar ut ditt paket finns två alternativ:

  • Om du vill att vi ska skicka ut dina varor igen, tillkommer en avgift om 395 kr för hantering av retur.
  • Om du inte vill att vi ska returnera paketet, återbetalar vi dig med de kostnader du haft. På beloppet vi återbetalar drar vi av 395 kr för hanteringskostnad av retur av paket.

Alla beställningar får två e-e-postmeddelanden från oss när paketet skickas. Du får flera aviseringar från transportbolaget samt flera påminnelser som SMS, och till sist som brev hem till brevlådan. Du har som mottagare alltid ansvaret för att du hämtar ut ditt paket. Att låta paketet gå i retur är inget skäl för öppet köp, eller att man ångrat sin beställning enligt villkoren för ångerrätt.

Priser

Alla priser är SEK och är inkl. svensk moms samt exklusive frakt, om inget annat anges. Frakten beräknas på vikten och eller längden. Frakt tillkommer på alla priser och aktuella fraktpriser beräknas automatiskt av kassan. Vi reserverar oss för felaktigheter i priser. Vi förbehåller oss rätten att kompensera oss för ökande kostnader utanför vår kontroll, t.ex. ökade transportkostnader, valutaförändringar eller ökade råvarupriser. Vi förbehåller oss också rätten att genomföra prisjusteringar löpande, utan informationsskyldighet eller särskild avisering till kund.

Äganderättsförbehåll på kreditköp (fakturering)

Alla produkter tillhör leverantören och säljaren (Alldo Group Sweden AB) tills full betalning mottagits från kunden (köparen).

Garanti och ansvar

Vid alla garantiärenden ersätts den defekta varan med en likvärdig produkt. Finns ingen likvärdig produkt, krediteras kunden för inköp av ny vara. Ersättning i någon form utgår inte vid eventuella skador eller kostnader som uppstår i samband med våra produkter, varken direkt eller indirekt.

Betalningsalternativ

Betalning med PaysonFaktura

Vi i erbjuder betalsättet PaysonFaktura i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en fakturaavgift. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt med PaysonFaktura

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Kort- och direktbetalning med Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om kortbetalning med Payson på www.payson.se. Kontakta Payson på telefon: 08-728 93 50.

Faktura 30 dagar netto (endast företag)

Företag kan handla mot faktura med en kredit på 30 dagar netto (kreditupplysning görs). Påminnelseavgiften vid obetald faktura är 60 kr och inkassoavgiften lagstadgade 180 kr. Dröjsmålsräntan efter förfallodatum är 18 procent. Du godkänner att vi kontrollerar betalningsanmärkningar på organisationsnummer, och att Alldo Group Sweden AB bestämmer kreditgränsen. Aviseringsavgift tillkommer alltid.

Beställningar

Genom att godkänna och bekräfta beställningen är denne (registrerad kund eller gäst) bunden till detta köpvillkor. Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Om beställaren (den registrerade kunden) är under 18 år krävs målsmans tillstånd och godkännande för att handla. Detta ska lämnas till Alldo Group Sweden AB skriftligen (se kontakta oss för adress). Beställningar får inte göras i andra personers namn, juridiska och eller företagsnamn (bolag).

Reklamation

Du har som kund till Alldo Group Sweden AB, rätt att häva köpet av en produkt eller tjänst om produkten eller tjänstens egenskaper inte överensstämmer med det som avtalats. Du har tre års reklamationsrätt på varor som inte uppfyller funktion. Reklamationen bör ske inom skälig tid (två månader). Du måste kontakta oss inom denna tid. Efter 6 månader, måste du som köpare bevisa att fel funnits på varan vid köpet. Vi ersätter alla defekta varor.

Säkra betalningar

Alla betalningar sker på krypterade via SSL. Se respektive betalalternativ för mer information om dess säkerhet.

Transportskador

Vid transportskada ska du kontakta oss omgående. Vid märkbar transportskada vid mottagande, måste detta alltid noteras på fraktsedel när du hämtar ut dina varor. Syna försändelsen noga när du löser ut den. Meddela personalen omgående om du ser tryck eller revor i paketet. När du skickar in garantiärenden och reklamationer till oss får inte varorna vara undermåligt packade. Returen ska alltid skickas som spårbar försändelse och inte som t.ex. brev. Du som kund ansvarar för att paket kommer fram till oss. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. Alldo Group Sweden AB förutsätter sig rätten att kräva ersättning för transportskador som uppstår vid returfrakten till oss. Transportskador ska alltid reklameras av den mottagande parten.

Force Majeure

Händelser så som krig, naturkatastrofer, strejk, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från leverantörer, ändrade leverantörsvillkor, fördyrande omständigheter eller liknande jämförbara händelser utanför Alldo Group Sweden AB kontroll, vilken inte skäligen kan förutses, ska force majeure tillämpas. Detta innebär att alla förpliktelser, köpvillkor och avtal samt krav på och mellan säljare och köpare upphör.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har Alldo som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist ska i första hand lösas mellan de tvistande parterna (säljare och köpare). Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

Särskilda företagsvillkor

Leveransvillkor, fritt vårt lager, om inget annat avtalats. Betalningsalternativ efter godkänd kredit är 30 dagar netto. Betalning oss tillhanda senast på förfallodagen. Efter förfallodagen debiteras fordringens totala belopp med referensränta plus 18 procent, samt en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelser utgår alltid via e-post.

Om ingen mottagare finns på leveransadressen vid utkörning debiteras en avgift om 250 kr plus moms för ny utkörning, returhantering samt administration i ärendet. Vid ändrade fraktuppgifter pga. felaktig leveransadress debiteras kund 250 kr plus moms.

Vid retur av felfri vara debiteras kund med avgift på 250 kr plus moms för kostnader, frakt och hantering. Reklamationer returneras av kunden och krediteras vid godkänd reklamation.

Parterna ska ingå sekretess om affärens innehåll och information som vid t.ex. offertförfrågan till Alldo Group Sweden AB. Inget av parterna har rätt att delge tredje part information om innehållet som kan skada den andra parten. Företagsrabatter och rabattavtal ges endast till företag inom inredning, tryck, reklam eller på annat sätt verksam inom passande bransch för våra produkter och eller tjänster. Begär offert. För företag gäller Köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Personuppgifter

Vi arbetar utifrån personuppgiftslagen (PuL), SFS 1998:204 som gäller sedan den 24 oktober 1998, när vi lagrar information om våra kunder. Vi kommer att lagra personuppgifterna digitalt för att förenkla vidare försäljningar, behålla vår kundrelation samt för marknadsföringsändamål. Personnummer behövs endast vid fakturering då kreditupplysning görs, annars lagras endast födelsedagsdatum. Vi varken överlåter eller säljer dessa uppgifter till tredje part. Om du önskar radering av uppgifterna ur kundregistret, ber vi dig kontakta oss skriftligen.

Övrigt

Alldo Group Sweden AB friskriver sig för eventuella tryckfel, felaktig produktinformation, samt fel i specifikation, på samtliga produkter och tjänster på vår webbsida. Alla bilder och illustrationer kan inte garanteras återge exakt utseende, funktion, lagerförande varor och eller beskaffenhet utan ska endast ses som en illustration. Dessa köpvillkor kan och kommer att ändras, utan föregående meddelande till besökare och eller kunder.