Ferguson TE-F 20 från 1955. Mycket bra och orört originalskick. Har tjänstgjort i de värmländska skogarna. Var registrerad för trafik och hade registreringsnummer S5531 med länsbokstav S. Utrustad med motorvärmare. Hela ej svetsade dragarmar. I princip inget glapp alls i styrleder och spindelleder m.m. Utrustad med Ki-Gass köldstartssystem. Dieselmotorn är tillverkad av Standard Motor Company Ltd i Storbritannien, och har modellbeteckningen 20C.
Fakta
Traktor:
Modellbeteckning: TE-F20C
Tillverkningsår: 1955
Serienummer: 430439
Datum för gjutning: 1954-12-28
Motor:
Beteckning: 20C
Motornummer: SA63741E
Datum för gjutning: 1954-11-29
Typ: Fyrtakts vattenkyld dieselmotor med toppventiler
Bränsle: Diesel, Dieselolja
Cylindervolym: 2,1 liter
Max effekt: 26 hk
Varvtal: 2000 rpm
Borrning och slag: 81 x 102 mm (3.1875×4.00 tum)
Övrigt: Standard Motor Company Ltd, grundades i Coventry, England 1903, av Reginald Walter Maudslay. Standard såldes 1953 till Massey Ferguson. Utbytbara torra foder. Förkammardiesel.
Transmission:
Växlar: 4 fram, 1 back
Maxfart: 21 km/h
Produktion
Tillverkad: Coventry, England
Detta har gjorts
Brukar föra en liten logg över vad som gjorts på traktorn. På datorn har jag en kopia där även datum finns med.
Ny AD ProLine etylenglykol
Ny Motorolja OKQ8 Swedol T750 mineralolja
Nytt oljefilter från OIE
Rensat filtret i matarpumpen
Tömt insprutningspumpen och fyllt på med olja
Luftat och pumpat fram blankdiesel
Fyllt på med blankdiesel (B0) med Omega 903 och Redline RL-2 samt lite tvåtaktsolja
Gjort rent hålet för oljestickan
Tömt ur gammal glykol ur kylsystemet
Spolat ur kylare och motorblock
Tömt bränsletanken på miljödiesel
Tömt avluftningstanken på miljödiesel
Tömt båda filterhusen på miljödiesel
Monterat ny batterihylla
Monterat ny fläktrem
Spänt kamkedjan
Magnetiserat generatorn
Nitat på nya hållare på dragarmar för ringsprintar
Köpt nya framfälgar i storleken 16 tum för ett par nya BKT 6.00×16 framdäck
Rengjort insidor från rost på framfälgar och målat med rostskyddande grundfärg
Rengjort skärmar och fälgtallrikar från ytrost
Monterat nya bättre begagnade traktordäck bak, med nya slangar som monterats hos Frasses Däck i Örebro
Gängrensat alla muttrar till fram- och bakhjul samt bultarna till bakskärmarna
Riktat grill, bakskärmar och värmeskydd på avgasröret
Monterat nya damasker på styrlederna
Monterat nytt oljetråg och ny packning
Rengjort oljesilen i sumpen och monterat med ny packning
Montering av ny temperaturmätare med vit urtavla
Monterat ny bussning i framaxel
Monterat ny axeltapp i framställ
Förstärkt framställets bakre plats för axeltappen
Monterat ny 82° termostat
Lagat och monterat original kylargardin
Monterat ny avtappningskran i mässing till insprutningspumpen
Ny Swedol T 520 mineral motorolja
Oljeläckagetätning additiv
Rislone Zinc Treatment
Nya röda reflexer monterade bak
Dieselknack – det knackande ljudet från en dieselmotor
Det karakteristiska knackande ljudet från en dieselmotor beror på den mycket hastigare explosionen som sker. Förbränningen sker alltså mycket snabbare än i andra typer av förbränningsmotorer. Detta skapar det gälla och hårda ljudet, som orsakas av en ljudvåg eller tryckvåg som uppstår. Det är detta vi sedan hör som knackande ljud. Dieselmotorn har hög kompression även på låga varv, vilket gör det lättare att urskilja det knackande ljudet, speciellt vid låga varvtal, som t.ex. vid tomgång.
Videoklipp
Bildgalleri
Bildgalleriet fylls på med mekarbilder allt eftersom.
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter godkänner du detta.OkejNejCookies & GDPR