Ferguson Grålle TEF 20 -55

Ferguson TEF Grålle

TEF 20 Ferguson Grålle med dieselmotor

Ferguson TE-F 20 från 1955. Mycket bra och orört originalskick. Har tjänstgjort i de värmländska skogarna. Var registrerad för trafik och hade registreringsnummer S5531 med länsbokstav S. Utrustad med motorvärmare. Hela ej svetsade dragarmar. I princip inget glapp alls i styrleder och spindelleder m.m. Utrustad med Ki-Gass köldstartssystem. Dieselmotorn är tillverkad av Standard Motor Company Ltd i Storbritannien, och har modellbeteckningen 20C.

Fakta

Traktor:

  • Modellbeteckning: TE-F20C
  • Tillverkningsår: 1955
  • Serienummer: 430439
  • Datum för gjutning: 1954-12-28

Motor:

  • Beteckning: 20C
  • Motornummer: SA63741E
  • Datum för gjutning: 1954-11-29
  • Typ: Fyrtakts vattenkyld dieselmotor med toppventiler
  • Bränsle: Diesel, Dieselolja
  • Cylindervolym: 2,1 liter
  • Max effekt: 26 hk
  • Varvtal: 2000 rpm
  • Borrning och slag: 81 x 102 mm (3.1875×4.00 tum)
  • Övrigt: Standard Motor Company Ltd, grundades i Coventry, England 1903, av Reginald Walter Maudslay. Standard såldes 1953 till Massey Ferguson. Utbytbara torra foder. Förkammardiesel.

Transmission:

  • Växlar: 4 fram, 1 back
  • Maxfart: 21 km/h

Produktion

  • Tillverkad: Coventry, England

Detta har gjorts

Brukar föra en liten logg över vad som gjorts på traktorn. På datorn har jag en kopia där även datum finns med.

  • Ny AD ProLine etylenglykol
  • Ny Motorolja OKQ8 Swedol T750 mineralolja
  • Nytt oljefilter från OIE
  • Rensat filtret i matarpumpen
  • Tömt insprutningspumpen och fyllt på med olja
  • Luftat och pumpat fram blankdiesel
  • Fyllt på med blankdiesel (B0) med Omega 903 och Redline RL-2 samt lite tvåtaktsolja
  • Gjort rent hålet för oljestickan
  • Tömt ur gammal glykol ur kylsystemet
  • Spolat ur kylare och motorblock
  • Tömt bränsletanken på miljödiesel
  • Tömt avluftningstanken på miljödiesel
  • Tömt båda filterhusen på miljödiesel
  • Monterat ny batterihylla
  • Monterat ny fläktrem
  • Spänt kamkedjan
  • Magnetiserat generatorn
  • Nitat på nya hållare på dragarmar för ringsprintar
  • Köpt nya framfälgar i storleken 16 tum för ett par nya BKT 6.00×16 framdäck
  • Rengjort insidor från rost på framfälgar och målat med rostskyddande grundfärg
  • Rengjort skärmar och fälgtallrikar från ytrost
  • Monterat nya bättre begagnade traktordäck bak, med nya slangar som monterats hos Frasses Däck i Örebro
  • Gängrensat alla muttrar till fram- och bakhjul samt bultarna till bakskärmarna
  • Riktat grill, bakskärmar och värmeskydd på avgasröret
  • Monterat nya damasker på styrlederna
  • Monterat nytt oljetråg och ny packning
  • Rengjort oljesilen i sumpen och monterat med ny packning
  • Montering av ny temperaturmätare med vit urtavla
  • Monterat ny bussning i framaxel
  • Monterat ny axeltapp i framställ
  • Förstärkt framställets bakre plats för axeltappen
  • Monterat ny 82° termostat
  • Lagat och monterat original kylargardin
  • Monterat ny avtappningskran i mässing till insprutningspumpen
  • Ny Swedol T 520 mineral motorolja
  • Oljeläckagetätning additiv
  • Rislone Zinc Treatment
  • Nya röda reflexer monterade bak

Dieselknack – det knackande ljudet från en dieselmotor

Det karakteristiska knackande ljudet från en dieselmotor beror på den mycket hastigare explosionen som sker. Förbränningen sker alltså mycket snabbare än i andra typer av förbränningsmotorer. Detta skapar det gälla och hårda ljudet, som orsakas av en ljudvåg eller tryckvåg som uppstår. Det är detta vi sedan hör som knackande ljud. Dieselmotorn har hög kompression även på låga varv, vilket gör det lättare att urskilja det knackande ljudet, speciellt vid låga varvtal, som t.ex. vid tomgång.

Bildgalleri

Bildgalleriet fylls på med mekarbilder allt eftersom.