Mektips

Mektips

På denna sida samlar jag på vanligt förekommande mektips på gamla traktorer och maskiner.

  1. Byte av fläktrem på BM10
  2. Använda glykol av typen Longlife med OAT-syror i veterantraktorer?
  3. Färgkoder Volvo och BM (Bolinder-Munktell)
  4. Inställning av Bosch och Injector Dieselpump på BM-35 och BM-36 1053 och 1113
  5. Motorspecifikationer Bolinder-Munktell och Volvo dieselmotorer
  6. Frågor och svar om Agrols motoroljor samt transmissionsoljor för veterantraktorer
  7. Rengör och ta bort rost med citronsyra
  8. Laga läckande bensinkran på Volvos T-serie
  9. Smörjmedel för din Ferguson Grålle (TEA, TED och TEF)
  10. Blanda fotogen av bensin och diesel
  11. Tillverkningnummer och årtal för Volvo BM, Bolinder-Munktell och Munktells
  12. Grundinställning av regulator på Volvos T-serie (T21 T22 T23 T24 och T25)
  13. Smörjmedel BM 210 Teddy
  14. Kontrollera om spolen i din magnettändning är hel
  15. Registreringsbesiktning av en veterantraktor
  16. Nya och gamla storleksangivelser på bakdäck till traktorer
  17. Magnetisera din likströmsgenerator
  18. Tändhattar med störningsskydd och magnettändning
  19. Färgkoder Volvo T-serien
  20. Smörjmedel Volvo T22
  21. Kylning och kylarvatten
  22. Motornummer och tillverkningsnummer äldre Munktells traktorer (Typ 22, Typ 25 m.fl.)

 

1. Byte av fläktrem på BM10

Man måste först tömma kylarvätskan och demontera vattenpumpen för att byta rem! På vattenpumpen måste du lossa rätt skruvar. Varannan bult är infästning o varannan håller ihop pumpen. Lossa rätt bultar! Dela INTE på pumphuset! Remmen spänns med en exenter på fläktaxeln.

I reservdelsboken till BM10 står det att fläktremmen skall vara A46 (46A). Men en sån rem blir för kort så att jag rekommenderar A47 i stället.
Tack till Ola Viklund för bilder och information.


2. Använda glykol av typen Longlife med OAT-syror i veterantraktorer?

Vi ställde frågan till Starta Produkter, om deras glykol av typen LongLife var förenlig med mässing, tenn och bly, i gamla kylare. Material som förekommer i kylare på veteranfordon. Inget lätt svar, men rekommendationen är att använda vanlig blå glykol. Ett genomgripande svar finns nedan.

Svar från Starta Produkter

Vi har kollat en extra gång med tillverkaren av rostskyddsinhibitorn. Kylarglykol består ju av i detta fallet monoetylenglykol och rostskydd. Den blandning vi har är inte aggressiv mot tenn och mässing, tyvärr är testet mot tenn som ingår i de standard test genomförs inte 100% beroende på att lödtenn inte är en specifik vara och tillverkaren kan då inte garantera resultatet av testet i alla lägen.

Tillverkaren rekommenderar att vi tar bort ”tenn” från vårt produktblad men säger samtidigt att det inte i normalfallet är några problem. Däremot finns det ett annat problem och det är att longlife glykoler inte är testade mot äldre bilars packningar, och det har förekommit att vissa packningstyper tar skada av OAT syror som rostskyddet är uppbyggt av. Tillverkaren rekommenderar därför den vanliga blå glykolen, t.ex. Starta Kylarglykol 1070xxx.

Nedan ser ni resultat från ett test som heter ASTM D1384 och där får man fram Korrosion i mg/prov. Som du ser i siffrorna nedan så är det viktigt att man håller sig till det bytesintervall som rekommenderas eftersom rostskyddet i glykolen försvinner med tiden och ren MEG är mer aggressivt mot lödtenn, stål och gjutjärn än bara vatten. Däremot är MEG med rostskydd i vår gula glykol klart bättre. Siffrorna för ASTM D3306 är gränsvärde för ett av alla standard test för kylarglykol.

Rekommenderad bytesintervall för Longlife glykol är 5 år och för den blå STD glykolen 3 år. Sedan är det ju inte så att efter exakt 5 år så börjar det rosta kraftigt utan rostskyddet försämras sakta efter rekommenderad tid.

Metall            Vatten          MEG/                                  1073/            ASTM D3306

                                             33% vatten                  33% vatten

Koppar                49                   6,5                                   0                              10

Lödtenn            137               345                                     5                              30

Mässing              13                   8                                      1                              10

Stål                      700             1474                                    1                              10

Gjutjärn            775             2472                                    1                              10

Aluminium       121                 30                                     1                              30

Nedan test värden för vår blå glykol med art nr 1070, de är faktiskt lite bättre för just lödtenn men lite sämre för mässing, koppar, aluminium och stål. Proverna ligger alla klart under gränsvärden enligt ASTM D3306

Metall            Vatten          MEG/                                  1070/            ASTM D3306

                                             33% vatten                  33% vatten

Koppar                49                   6,5                                   2                             10

Lödtenn            137               345                                     2                              30

Mässing              13                   8                                      4                              10

Stål                      700             1474                                    2                              10

Gjutjärn            775             2472                                    1                              10

Aluminium       121                 30                                     3                             30

Slutsats av detta resonemang är att den gula glykolen inte skall påverka metallerna I era kylsystem men den kanske kan påverka vissa packningar negativt. Glykolen är främst avsedd för moderna bilar där man har bättre kontroll på packningsmaterialen.

Använd den blå glykolen i första hand!


3. Färgkoder Volvo och BM (Bolinder-Munktell)

Här följer information om färgkoder, från Munktellmuseet i Eskilstuna. Du hittar bland annat BM-grön, Volvo-röd, grön motorfärg för Volvo och mycket mer. Klicka på bilderna för mer information. Tack till Munktellmuseet i Eskilstuna för informationen.


4. Inställning av Bosch och Injector Dieselpump på BM-35 och BM-36 1053 och 1113

BM 35 och BM 36 med 1053 motor

Det finns en liten lucka på sprängkåpan på höger sida, lossa ena skruven och vrid denna lucka. Där under ser du graderna på svänghjulet (rotera motorn långsamt till gradtalen kommer fram). Vrid motorn i rotationsriktningen tills 28 (26 grader för Injector Company AB) står mitt för märket i kåpan. Sen är de ett streck på kopplingen som drar insprutningspumpen, och ett streck på pumphuset. Dessa ska stå mitt för varandra. Annars lossa två skruvar på klokopplingen/medbringaren och justera.

BM Boxer 350 med 1113 motor

För 1113-motorn i BM Boxer 350, gäller samma som ovanför, men istället 30 grader före övre dödpunkt (FÖD).
Lycka till!
Tack till: Ola ”Traktor-Ola” Viklund


5. Motorspecifikationer Bolinder-Munktell och Volvo dieselmotorer

Här hittar du diverse motorspecifikationer på dieselmotorer från Bolinder-Munktell och Volvo.

Följande dieselmotorer finns

Bolinder-Munktell

  • 1052
  • 1053
  • 1054
  • 1113
  • 1114

Volvo Penta Diesel

  • D47A
  • D47B
  • D67A
  • D67B
  • D67C
  • 913
  • D913
  • 4.99

Bilder med motorspecifikationer


6. Frågor och svar om Agrols motoroljor samt transmissionsoljor för veterantraktorer

Vi ställde lite frågor till företaget Agrol om motorolja och transmissionsolja.

Svaren på de frågor vi ställde

Fråga: Hur är det med zink-tillsatser i era oljor, som tydligen äldre veteranmotorer gillar, speciellt för mindre slitage på underliggande kamaxlar?
Svar:Agrols motoroljor innehåller Zink som nötningsadditiv, 800-1500 ppm.

Fråga: Är SAE30 utan viskositetsförbättare, på något sätt bättre än 10w-30, eller varför finns SAE30 kvar på marknaden, om man lika gärna kan använda 10w-30?
Svar:En singelgradeolja är viskositetsstabilare än en multigradeolja.

Fråga: Hur kan man utläsa att en olja är mer tjockflytande, som slitna och äldre veteranmotorer bör använda?
Svar:SAE-systemet, gå in på Agrols hemsida och klicka in på ”Utbildning”, och sedan på ”Bra att veta om oljor” där finns mycket matnyttigt att läsa.

Fråga: Finns det någon tillsats i oljorna som förbättrar vidhäftningen för oljorna, mot metallerna, som förbättrar smörjning och minskar mekaniskt ljud?
Svar:I transmissionsoljor finns det.

Fråga: Förslag på en tjock växellådsolja till en engelsk Field Marshall, vad ska man då köpa för olja, som samtidigt har låga GL-tal, alltså låga svavelhalter?
Svar:Agrol Transmissionsolja 80W-90 GL1-GL3.

Fråga: Är GL-3 och GL-4 mer elak än GL-1 mot gula bussningar i växellådor och transmission, eller gäller detta enbart och endast GL-5?
Svar:GL-1 till GL-3 oljan är det oftast bara basoljans oljefilmstyrka utan några EP-tillsatser som avgör GL-klassen, i GL-4 och GL-5 hypoidoljor tillsätts EP additiver som kan påverka gulmetaller.


7. Rengör och ta bort rost med citronsyra

Med vanlig citronsyra från din mataffär, kan du effektivt rengöra dina traktordelar från rost.

Gör så här

Blanda cirka en deciliter citronsyra i en liter ljummet vatten. Låt sedan dina rostiga detaljer och skruvar ligga i badet i cirka ett dygn. Ju mer syra, desto snabbare rengöring. Skölj sedan ordentligt och tvätta gärna med milt diskmedel efteråt. Svinto eller mässingborste snabbar på rengöringen.

Klart

Bilderna nedanför visar ett järnrent vattenpumpshus till en Grålle, klart för målning.


8. Laga läckande bensinkran på Volvos T-serie

Om du har en läckande och uttorkad packning i din bensinkran, till en Volvo ur T-serien, så kan du köpa en ny, som modifieras lätt på ytterdiametern för att passa.

Ny packning att anpassa till benskinkranen

Den passande korkpackningen finns att köpa på Olssons i Ellös, och är normalt till en Ferguson Grålle TED (Fotogenkran). Se mer på http://www.oie.se/Produkt/packning-branslekran-(1850160)?sectionId=1000194050


9. Smörjmedel för din Ferguson Grålle (TEA, TED och TEF)

Om du är en ägare av en Grålle, av modellen TEA (Bensin), TED (Fotogen) eller TEF (Diesel), ska du använda ren mineralolja, SAE30 eller 10w-30 (med viskositetsförbättrare ) i hydraul, motor och växellåda (inkl. bakaxel). Använd aldrig syntetoljor, eller oljor med tillsatser för hypoid. Alltså samma typ av olja på alla ställen! Välj alltid 10w-30 om du använder din Grålle på vintern, ner till -15 grader.

Olja till din Ferguson Grålle (TEA, TED och TEF)

Motorolja: 6,8 liter rak mineralolja SAE30 eller 10w-30
Bakaxel/drivlina: Rak mineralolja SAE30 eller 10w-30*
Hydraulolja: Rak mineralolja SAE30 eller 10w-30*
Transmissionsolja/växellåda: Rak mineralolja SAE30 eller 10w-30*
Luftrenare: 0,43 liter rak mineralolja SAE30 eller 10w-30

*Växellåda, bakaxel och hydraul innehåller tillsammans totalt 22,8 liter olja.

Skillnaden mellan SAE30 och 10w-30?

Den enda egentliga skillnaden mellan SAE30 och 10w-30 är att 10w-30 innehåller viskositetsförbättrare, vilket innebär att den inte ”stelnar” vid låga temperaturer.


10. Blanda fotogen av bensin och diesel

Idag är det svårt att hitta ren fotogen. En fotogentraktor ska helst köras med fotogen, då kompressionen är lägre, och flampunkten annorlunda. Men du kan själv blanda till din fotogen, av bensin och diesel. Normal blandning är 20 till 30 procent diesel, och resten bensin. Glöm inte att tillsätta cirka 1% tvåtaktsolja, och lite blyersättning för att rädda dina ventilsäten.

Fotogen

  • 30% Diesel + 70% Bensin
  • Tvåtaktsolja
  • Blyersättning

11. Tillverkningnummer och årtal för Volvo BM, Bolinder-Munktell och Munktells

Om du vill veta vilket år din traktor är tillverkad av Volvo BM, Bolinder-Munktell eller Munktells, med hjälp av chassinummer, kan du ta hjälp av följande PDF-fil. Filen är skannad ur tidningen Traktor Power, som hade en artikel om alla Volvotraktorer.

Ladda hem

Ladda hem tillverkningsnummer och årtal i pdf-format


12. Grundinställning av regulator på Volvos T-serie (T21 T22 T23 T24 och T25)

Följ följande servicemeddelande från BM för att göra en grundinställning på din regulator. Fungerar på alla Volvotraktorer i T-serien upp till T25.


13. Smörjmedel BM 210 Teddy

Använd följande smörjmedel till din Bolinder-Munktell 210 Teddy:

  • Motor 15w40 mineral.
  • Växellåda 80w90 hypoid olja.
  • Slutväxlarna 80w90 transmissionsolja.
  • Hydraulik 10w30 mineralmotorolja.

14. Kontrollera om spolen i din magnettändning är hel

Kontrollera om spolen är hel i din magnettändning, genom att mäta följande med en multimeter:

  1. Mellan sladden till brytarspetsar och gods, ska det vara cirka 10 kΩ (kiloohm).
  2. Mellan högspänningsutgång och gods, ska det vara cirka 10 kΩ (kiloohm).

15. Registreringsbesiktning av en veterantraktor

Om du vill använda din traktor på vägarna, och skaffa ett registreringsnummer till den, måste den först registreringsbesiktigas. Efter att du har fått en godkänd ursprungskontroll från Transportstyrelsen, så är det dags att göra en registreringsbesiktning. En behörig besiktningsingenjör (från t.ex. SMP) besöker dig och din traktor. Då ska följande punkter uppfyllas:

  • Styrning och bromsar skall fungera på det sätt som krävdes när traktorn togs i bruk. Normalt slitage godtages.
  • Belysning/markeringar (det förutsätts att traktorn kommer att brukas för färd på väg under mörker)
  • Minst halvljus
  • Baklyktor
  • Körriktningsvisare och backspeglar (om traktorn har hytt eller täckt skyddsram)
  • Röda reflexer bak (runda eller fyrkantiga)
  • Sidomarkeringsreflexer som syns 45 grader framifrån och bakifrån
  • LGF-skylt som är placerad baktill till vänster om mittlinjen
  • Torkare och defroster om traktorn har hytt
  • All nyanskaffad utrustning skall vara E-märkt
  • Draganordning skall vara säker
  • Ett baklyse är ok på höger sida, fungerande bromsar, inte för glapp styrning, huvudströmbrytare.

Läs mer om registreringsbesiktning och ursprunkskontroll

Svensk Maskinvaruprovning (utför registreringsbesiktningar)
Transportstyrelsen ursprungskontroll (godkänner kontroll av ursprung för din traktor)


16. Nya och gamla storleksangivelser på bakdäck till traktorer

Förr i tiden angav man fälgens mått som utgångspunkt på märkningen på däck, t.ex. 10×28 (fälgens mått) för diagonaldäck (däck med slangar). I dag anger man istället storleken på däcket, vilket är något större än fälgen, alltså 11.2×28 (däckets mått).

Det här innebär att till exempel 10×28 är samma som 11.2×28, med dagens sätt att ange storlekar.

Gamla och nya däckangivelser

10×28 = 11.2×28
11×28 = 12.4×28


17. Magnetisera din likströmsgenerator

Om du har en likströmsgenerator som varit oanvänd i många år, eller som fått nya kol, eller som renoverats, rekommenderas du att magnetisera den. I följande klipp kan du se hur en plusjordad 6-volts generator magnetiseras.

Fältlindningen DF måste jordas för att den ska snurra. Annars får den ingen magnetisering. På en plusjordad generator, ska plus från batteriet till jordas på generatorn, och minus från batteriet, till kontakterna på generatorn.

Observera!

All körning och koppling på din egen generator, sker på egen risk. Minsta osäker, fråga alltid först, så att du inte skadar dig själv, eller förstör din generator, och eller ditt batteri!


18. Tändhattar med störningsskydd och magnettändning

Tändhattar med inbyggt motstånd för störningsskydd, bör inte användas på gamla traktorer med magnettändning, då spolen för jobba onödigt hårt, och kan ta skada.


19. Färgkoder Volvo T-serien

Färgkod hämtad på gammal bevarad färg för en Volvo T22, från -51. Färgkoden hamnar på RAL 2001 (Rödorange). Bakgrundsfärgen på bilden är alltså den funna originalfärgen under tankplåten och tanksätet. Jämför gärna med RAL-färgerna och den lilla infogade tankbilden nedanför. Färgkoden bör passa alla Volvotraktorer i T-serien.

Volvos T20-serie

Volvo T21, Volvo T22, Volvo T24 och Volvo T25

Volvo T30-serie

Volvo T31, Volvo T32, Volvo T33, Volvo T34, Volvo T35 och Volvo T36,

Volvo T30-serie

Volvo T41, Volvo T42 och Volvo T43

Volvo T50-serie

Volvo T55


20. Smörjmedel Volvo T22

Det är MYCKET viktigt att du INTE använder en GL-4 eller 5-klassad transmissionsolja av typen Hypoid. En hypoidolja kan förstöra din växellåda.

  • Växellåda: Transmissionsolja: 80w-90 (använd INTE Hypoidolja, max GL-3)
  • Slutväxlar: Transmissionsolja: 80w-90 (använd INTE Hypoidolja, max GL-3)
  • Motorolja: SAE30 (mineralolja) eller 10w-30 (mineralolja)
  • Hydraulolja: SAE30 (mineralolja) eller 10w-30 (mineralolja)

21. Kylning och kylarvatten

Använd följande i din kylare och i ditt kylsystem på din gamla traktor

  • 50% destillerat vatten
  • 50% högkvalitativ etylenglykol

Andra alternativ till destillerat vatten kan vara

  • Regnvatten
  • Vatten från luftavfuktare
  • Kondensvatten från din värmepump
  • Kondensvatten från din tumlare

22. Tillverkningsnummer äldre Munktells traktorer

Här finns listor på tillverkningsnummer på äldre traktormodeller från Munktells som t.ex. Typ 22, Typ 25, Typ 30, Typ BM2 med flera. Även BM10, BM20 och BM 21 med flera.

Ladda hem PDF här på tillverkningsnummer